Logotyp Wisła Płocka S.A.
Oficjalna strona internetowa
WISŁY PŁOCK S.A.


Jedna z pierwszych żeńskich bohaterek w grach, która natychmiast stała się ikoną kobiecości

 

Istnieją gry, które w ten czy inny sposób zrewolucjonizowały branżę. Jako pierwsze zastosowały pewną mechanikę, która tak dobrze się przyjęła, że była stosowana w innych tytułach. Jako pierwsze mogły poruszać niewygodne lub nawet kontrowersyjne tematy, co z jednej strony przynosiło im darmową reklamę, a z drugiej strony zwracało uwagę graczy na konkretny problem. W przypadku omawianej poniżej produkcji takim novum był główny bohater, a raczej… bohaterka. Lara Croft jest uważana za pierwszą grywalną żeńską postać w grach komputerowych. Płeć młodej archeolog spowodowała niemałe zamieszanie, a wszystko zaczęło się od… kanciastych piersi panny Croft.

Za pierwszego Tomb Raidera odpowiada studio Core Design. Natomiast wydaniem jej 3 listopada 1996 roku zajęła się firma Eidos Interactive. Początkowo gra pojawiła się na PC, a po niecałych 2 tygodniach trafiła również do posiadaczy pierwszego PlayStation. “Ojcem” Lary Croft jest Toby Gard - brytyjski projektant gier, który zajął się produkcją razem z swoją ekipą składającą się z… 5 osób.

Trudno jednoznacznie sklasyfikować Tomb Raidera. Najprościej określić go jako przygodową grę akcji z elementami zręcznościowo-platformowymi. Niespotykaną w tamtych czasach była rozgrywka w formie TPP, czyli z widokiem zza pleców bohaterki. Twórcy chcieli w ten sposób jeszcze bardziej połączyć rozgrywkę z samą postacią Lary, ponieważ cutscenek w grze jest jak na lekarstwo. Jest to kolejny element, który od tego momentu zaczął coraz śmielej pojawiać się w kolejnych produkcjach - nie tylko tych z kobiecą archeolog.

 

Oprawa graficzna pozostawia dzisiaj sporo do życzenia, ale w 1996 roku robiła furorę (Tomb Raider).

 

No właśnie, młodziutka Lara Croft jest archeologiem, ale jej praca nijak ma się do tego zawodu. Nie jest niespodzianką, że twórcy całkiem mocno inspirowali się popularnymi w latach 80’ filmami o przygodach Indiany Jonesa. Lara podobnie jak kultowa postać grana przez Harrisona Forda zwiedza dżungle, grobowce czy zapomniane ruiny w poszukiwaniu skarbów. Bohaterce zlecone zostaje odnalezienie tajemniczego artefaktu o nazwie Scion, który stanowi klucz do odnalezienia zaginionej Atlantydy. Gra składa się z 15 poziomów, których akcja rozgrywa się w Peru, Grecji, Egipcie oraz samej Atlantydzie.

W czasie przeszukiwania ruin i grobowców na Larę czeka wiele niebezpieczeństw. Lokacje najeżone są śmiercionośnymi pułapkami, a młoda archeolog stoczy też niemało starć z dzikimi zwierzętami (krokodyle, wilki czy nawet… dinozaury) oraz uzbrojonymi bandytami. Sama bohaterka korzysta z kultowych dwóch pistoletów (z niekończącą się amunicją), a w razie potrzeby użyć może strzelby czy uzi. Poza licznymi zagadkami terenowymi na gracza czeka też sporo znajdziek.

Główna bohaterka Tomb Raider z miejsca zyskała olbrzymią popularność. Śmiało określić ją można jako growy symbol kobiecości. Ciekawe są też losy Toby'ego Garda. “Ojciec” Lary odszedł ze studia Core Design po premierze pierwszej części. Nie do przyjęcia było dla niego zbytnie seksualizowanie jego bohaterki w wielu akcjach marketingowych wydawcy. Mimo olbrzymiego sukcesu finansowego zrzekł się on wynagrodzenia za Tomb Raidera. Powrócił do “swojej” Lary dopiero w 2006 roku, kiedy to wsparł studio Crystal Dynamics przy produkcji rebootu serii o młodej pani archeolog. Pracował przy kolejnych trzech częściach z serii.

 

Lara Croft - growy symbol kobiecości (Tomb Raider).

 

Garść ciekawostek:

- pierwotnie bohaterka gry miała nazywać się Laura Cruz. Twórcy uznali jednak, że brytyjska bohaterka przyjmie się lepiej.

- Studio Core Design dysponowało budżetem mieszczącym się w okolicach 440 tysięcy funtów (obecnie około milion dolarów). Najnowsza odsłona serii z 2018 roku może pochwalić się budżetem w wysokości około 100 milionów dolarów.

- Wydawca nie oszczędzał na promowaniu serii Tomb Raider. Jedną z wielu atrakcji podczas prezentowania kolejnych części gry były… modelki, które odgrywały rolę Lary Croft. Pierwszą z nich była Rhona Mitra, a ostatnią (oficjalną) Alison Carroll, która wcielała się w młodą archeolog w latach 2008-2010.

- Na podstawie gier stworzono do tej pory trzy filmowe produkcje. W pierwszych dwóch z nich (2001 i 2003 rok) główna bohaterka grana była przez Angelinę Jolie. Natomiast w ekranizacji z 2018 roku w Larę Croft wcieliła się Alicia Vikander. Filmy oceniane są bardzo przeciętnie, ale kino nie jest jedynym nośnikiem przygód brytyjskiej archeolog. Powstały jeszcze komiksy czy nawet książki.

- Pierwsza odsłona serii Tomb Raider stanowiła przełom dla branży gier i cieszyła się bardzo pozytywnymi reakcjami. Wydawca planował sprzedać 100 tysięcy egzemplarzy w czasie dwóch miesięcy. Do osiągnięcia tego celu wystarczyły… 2 tygodnie. W sumie sprzedano ponad 7,5 miliona egzemplarzy.

- Model postaci Lary Croft w grze z 1996 roku składa się z 540 polygonów. Większą ich liczbę ma w najnowszej części dłoń młodej archeolog. Co ciekawe, w pierwszej części bohaterka nie posiada charakterystycznego dla siebie warkocza.

- Pierwsza część przygód Lary Croft była tak przełomowa i cieszyła się taką popularnością, że organizacja Design Council w 1998 roku uznała grę za jeden z “Produktów Tysiąclecia”. Natomiast w 2006 roku bohaterka znalazła się w Księdze rekordów Guinnessa jako “Most Successful Human Videogame Heroine” (growa bohaterka, która odniosła największy sukces w realnym życiu).

- Bogata seria doczekała się już dwóch rebootów - w 2006 oraz 2013 roku. Tomb Raider: Anniversary z 2007 roku jest oficjalnym remakiem pierwszej odsłony przygód Lary. Poza znacznym wzbogaceniem oprawy audiowizualnej oraz usprawnieniem samej mechaniki gra przedstawia niemal niezmienioną fabułę z 1996 roku. Jak sam podtytuł wskazuje produkcja powstała z okazji 10-lecia pierwszej odsłony.

 

Dzisiaj pierwsza odsłona serii Tomb Raider jest niemal niegrywalna. Bardzo zestarzała się oprawa graficzna, a same mechaniki gry pozostawiają sporo do życzenia. Dlatego produkcję z 1996 roku można polecić tylko najwierniejszym fanom. Dla osób nieznających przygód młodej archeolog najłatwiej będzie zacząć zabawę od odsłony stanowiącej reboot serii, czyli Tomb Raider: Legenda z 2006 roku. Nie należy jednak zapominać jak wiele branża gier (i nie tylko ona!) zawdzięcza tej kanciastej i pozbawionej żuchwy Larze z pierwszej części kultowego Tomb Raider.

Przy pisaniu tekstu posiłkowałem się informacjami zawartymi w artykule “25 lat agresywnej archeologii” z magazynu CD-ACTION (13/2021).

 

Wcześniejsze gry w serii Retro Recenzji, kliknij i zobacz:

StarCraft, Half-Life, Max Payne, Heroes 3, GTA2, Syberia, Medal of Honor, Commandos, Diablo II, Twierdza, Worms: Armageddon, S.T.A.L.K.E.R, Postal 2, GTA: Vice City, Age of Empires 2, NFS: Most Wanted, Gothic, Kangurek Kao, Call of Duty, Warcraft III, Another World, Wiedźmin, Mafia, Książę i Tchórz, Sacred, THPS2, Harry Potter 1&2, Fable, Wolfenstein, Emergency

 





ZOBACZ TAKŻE:


Właściciel

Sponsor strategiczny

Sponsorzy główni